Автор |
Peterson, Bhekizizwe |
Дата выпуска |
1995 |
dc.description |
This paper attempts to explore the politics of representation that have bedevilled the criticism of African theatre. Representation must be understood as meaning more than the ‘reflection’ of the historical experiences of black people in dramatic narratives. It entails the institutional politics that inform all aspects of the creation and reception of performance, including criticism. What is striking about much of the scholarship is the implicit or explicit salience of race as a political factor. The intractable problematic is how we are to understand the articulation between race and class and its bearing on identity formation. How are these factors and concerns encapsulated and expressed in the aesthetics of African theatre? And how have scholars institutionalised their arguments, patented theatre practitioners, by making selective recourse to history, notions of authenticity and a morally charged search for relevance? |
Формат |
application.pdf |
Издатель |
Taylor & Francis Group |
Копирайт |
Copyright Taylor and Francis Group, LLC |
Название |
‘A rain a fall but the dirt it tough’: scholarship on African theatre in South Africa |
Тип |
research-article |
DOI |
10.1080/03057079508708466 |
Electronic ISSN |
1465-3893 |
Print ISSN |
0305-7070 |
Журнал |
Journal of Southern African Studies |
Том |
21 |
Первая страница |
573 |
Последняя страница |
584 |
Аффилиация |
Peterson, Bhekizizwe; University of the Witwatersrand |
Выпуск |
4 |
Библиографическая ссылка |
Derrida, Jacques. 1986. “‘Racism's Last Word’”. In ’Race,’ Writing, and Difference, Edited by: Kamuf, Peggy and Gates, Henry Louis Jr. 330Chicago: The University of Chicago Press. |
Библиографическая ссылка |
Sole, Kelwyn. 1983. ‘Culture. Politics and the Black Writer: A Critical Look at Prevailing Assumptions’. English in Africa, 10(1): 71 |
Библиографическая ссылка |
Bennet, T. 1990. Outside Literature, 42London: Routledge. |
Библиографическая ссылка |
Steadman. ‘Culture and Context’ 4 |
Библиографическая ссылка |
Bennet. Outside Literature 58–59. |
Библиографическая ссылка |
Bozzoli, Belinda and Delius, Peter. 1991. “‘Radical History and South African Society’”. In History from South Africa: Alternate Visions and Practices, Edited by: Brown, Joshua. 10–22. Philadelphia: Temple University Press. |
Библиографическая ссылка |
Sepamla, Sipho. 1980. ‘A note on New Classic and S'ketsh’. English in Africa, 1(2): 82 |
Библиографическая ссылка |
Gwala, Mafika. 1973. ‘Towards a National Theatre’. South African Outlook, 103(1227) |
Библиографическая ссылка |
Manaka, Matsemela. 1981. ‘The Babalaz People’. Staffrider, 4(3): 32–34. See also |
Библиографическая ссылка |
Gwala. ‘Towards’ 133 |
Библиографическая ссылка |
Gwala, Mafika. 1974. Black Review 1973, 105Durban: Black Community Programmes. |
Библиографическая ссылка |
Steadman, Ian. 1987. ‘Editorial’. Critical Arts, 4(3): 3 Maponya is quoted in |
Библиографическая ссылка |
Francis. “‘At This Stage’”. 1Wietie. n.d. |
Библиографическая ссылка |
Biko, S. 1984. I Write What I Like, 32London: Heinemann. |
Библиографическая ссылка |
Manaka, Matsemela. 1980. “Theatre of the Dispossessed’. Staffrider, 3(3): 29 |
Библиографическая ссылка |
Gwala. ‘Towards’ 132 |
Библиографическая ссылка |
Biko. I Write 78 |
Библиографическая ссылка |
Steadman. ‘Culture and Context’ 11 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli, Kenyan G. 1981. ‘The Semiotics of Alternative Theatre in South Africa’. Critical Arts, 2(1): 14 |
Библиографическая ссылка |
Steadman. “‘Culture and Context’”. 1–2. |
Библиографическая ссылка |
Steadman. ‘Critical Responses’ 41 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. “‘Semiotics’”. 1820–22. |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. “‘Semiotics’”. 14–15. |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. “‘From Laser to Candle’”. 66 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. “‘Black South African Theatre’”. 55 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. ‘Semiotics’ 14–16. |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. ‘Black South African Theatre’ 5355 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. “‘From Laser’”. 66 |
Библиографическая ссылка |
Tomaselli. ‘Semiotics’ 19 |
Библиографическая ссылка |
Macherey, Pierre and Wall, Geoffrey, eds. 1978. “‘Lenin, Critic of Tolstoy’”. In A Theory of Literary Production, London: Routledge and Kegan Paul. |
Библиографическая ссылка |
Kavanagh, Robert. 1985. Theatre and Cultural Struggle in South Africa, 206London: Zed Press. |
Библиографическая ссылка |
Biko. I Write 89 |
Библиографическая ссылка |
Manaka. ‘Babalaz People’ 34 |
Библиографическая ссылка |
Williams, Raymond. 1982. “‘Base and Superstructure in Marxist Cultural Theory’”. In Problems in Materialism and Culture, 37–38. London: Verso. |
Библиографическая ссылка |
Robinson, Cedric J. 1983. Black Marxism: The Making of the Black Radical Tradition, London: Zed Press. |
Библиографическая ссылка |
Gilroy, Paul. 1991. ’There Ain ‘t No Black In the Union Jack’: The Cultural Politics of Race and Nation, 25Chicago: The University of Chicago Press. |
Библиографическая ссылка |
Kavanagh. Theatre and Cultural Struggle 159–160. |
Библиографическая ссылка |
Biko. I Write 67 |
Библиографическая ссылка |
Kavanagh. Theatre and Cultural Struggle 5 |
Библиографическая ссылка |
Sole. ‘Identities and Priorities’ 41 |
Библиографическая ссылка |
Sole. “‘Culture, Politics and the Black Writer’”. 59 |
Библиографическая ссылка |
Sole. ‘Class and Populism’ 58–59. |
Библиографическая ссылка |
von Kotze. Organise and Act 37 |
Библиографическая ссылка |
Sole. ’Class and Populism’ 70 |
Библиографическая ссылка |
Sole, Kelwyn. 1987. ‘New Words Rising’. South African Labour Bulletin, 12(2): 113 |
Библиографическая ссылка |
Sole. “‘New Words’”. 115 |
Библиографическая ссылка |
van Dyk, Bruno and Brown, Duncan. 1989. ‘Ari Sitas: The Publication and Reception of Workers Literature’. Staffrider, 8(3/4): 63 |
Библиографическая ссылка |
Sole. ‘Class and Populism’ 68 |
Библиографическая ссылка |
Sitas, Ari. ‘Culture and Production: The Contradictions of Working Class Theatre in South Africa’. Africa Perspective, 1(1/2)94 |
Библиографическая ссылка |
Sole. “‘Class and Populism’”. 69 |
Библиографическая ссылка |
Sitas. “‘Culture and Production’”. 93 |
Библиографическая ссылка |
Kotze, von. Organise and Act 97 |
Библиографическая ссылка |
Sitas. ‘Culture and Production’ 99 |
Библиографическая ссылка |
Sitas, Ari. 1986. ‘A Black Mamba Rising: an introduction of Mi S'Dumo Hlatshwayo's poetry’. Transformation, 2: 55–57. |
Библиографическая ссылка |
Sole, Kelwyn. 1987. ‘New Words Rising’. South African Labour Bulletin, 12(2): 111–113. |
Библиографическая ссылка |
Dyk, Bruno van and Brown, Duncan. 1989. ‘Ari Sitas: The Publication and Reception of Workers Literature’. Staffrider, 8(3/4): 67 |
Библиографическая ссылка |
Sole. ‘New Words’ 112 |
Библиографическая ссылка |
Hall, Stuart. 1980. “‘Race, articulation and societies structured in dominance’”. In Sociological Theories: Race and Colonialism, London: Unesco. |
Библиографическая ссылка |
Hall. ‘Race’ 343 |
Библиографическая ссылка |
Gilroy. There Aint No Black 29–30. |
Библиографическая ссылка |
Williams, R. 1985. Writing in Society, 2London: Verso. |
Библиографическая ссылка |
Williams. Writing in Society 2 |
Библиографическая ссылка |
Bennet. Outside Literature 45 |
Библиографическая ссылка |
Sitas, Ari. 1990. “‘Class, Nation, Ethnicity in Natal's Black Working Class’”. In The Societies of Southern Africa in the 19th and20th Centuries: Collected Seminar Papers, 1538Institute of Commonwealth Studies. University of London Institute of Commonwealth Studies, |
Библиографическая ссылка |
Kromberg, Steve. 1994. ‘Worker Izibongo and Ethnic Identities in Durban’. Journal of Literary Studies, 10(1) |